Moussaka op mijn manier

Hier kan je alle recepten plaatsen
Plaats reactie
vos
Berichten: 2121
Lid geworden op: 04-05-2016 14:11

Moussaka op mijn manier

Bericht door vos » 06-08-2016 12:29

Dit recept is voorzien voor 6 personen, maar het kan ook voor meer of minder (hoeveelheden aanpassen, indien voor 2 personen een hoge, smalle ovenschotel gebruiken). Ik heb geen ervaring met invriezen.

Ingrediënten:
750gr gehakt, bij voorkeur lamsgehakt, maar het gaat met ander ook; voor écht Grieks is het lamsgehakt, maar het kan ook met de vulling van Merguez-worstjes: dan de worstjes ontdoen van het vel en verder behandelen zoals gehakt; alleen kan dan bij het rul bakken soms blijken dat er te veel meel is gebruikt...
1 aubergine
1 courgette
2 uien
knof naar smaak
2 ontvelde en ontpitte tomaten in blokjes gesneden (indien tomaat uit blik, het vocht niet toevoegen, maar laten uitlekken en apart houden voor soep, saus etc.
200gr tsatsiki (indien zelfgemaakt: een bakje kwark mengen met uitgeperste knof en goed uitgelekte geraspte komkommer, zwarte peper; minstens enkele uren laten trekken).
crumble van 200gr fetablokjes, 50gr geraspte parmesan en wat bloem en boter/margarine
olijfolie

Bereiding:

De aubergine en de courgette in fijne schijven snijden en met zout wegzetten tot gebruik (apart houden).

De uien fijnsnipperen met de knoflook en in een scheut olijfolie samen met het gehakt rul braden. Kruiden en op het einde de tomatenblokjes toevoegen. Omdat de groenten niet erg veel smaak geven, mag het gehakt flink gekruid zijn (peper, paprika, enz.; eventueel wat harissakruiden). Let op met zout, daarvan hebben de groenten hun portie en ook de kaas smaakt zout.

Een diepe ovenschotel beleggen met een laagje aubergine, een laagje gehakt, een laagje courgette, weer gehakt enz. tot alles op is; eindigen met een laag gehakt.
De bovenkant bedekken met de tsatsiki.

Hierop komt een laag crumble: de fetablokjes, de parmesan, de boter/margarine en de bloem verkruimelen tot een crumble. De ovenschotel hiermee bedekken en in een oven van 180° in 40 minuten gaar en bruin bakken. De oventijd is mee afhankelijk van de hoeveelheid!

Lekker met tomatensla en Griekse pasta!
Nomaden begeven zich daarheen waar het leven bloeit

Afbeelding
Plaats reactie