Ratatouille op mijn manier

Hier kan je alle recepten plaatsen
Plaats reactie
vos
Berichten: 2121
Lid geworden op: 04-05-2016 14:11

Ratatouille op mijn manier

Bericht door vos » 06-08-2016 12:01

Ingrediënten:
2à3 tamelijk grote uien
3à4 teentjes knof of meer naar smaak
6 à 750 gr tomaten, vers of uit blik (geen tomatenpuree; eventueel 'passata' (tomatenmoes)
1 aubergine
1 grote courgette of 2 kleintjes
3 paprika's, van elke kleur 1
een bak(je) (bruine= meer smaak) champignons
1 middelgrote venkelknol
scheut olijfolie
Provençaalse kruiden: laurier, tijm, rozemarijn, marjolein, oregano...
groentebouillon (of witte wijn of rode), hoeveelheid afhankelijk van hoeveel groentevocht er zal zijn: bescheiden beginnen!
(Zout), zwarte peper en een snuf espelettepeper voeg ik toe na het ontdooiern, anders gaat het overheersen.

Bereiding:
in een grote pan met een scheut olijfolie de gesnipperde uien en knof laten smoren; de uien eerst in de olie doen en een klein beetje laten bruinen, dan pas de knof toevoegen en het vuur lager draaien.
De aubergine en de courgette(s) in schijfjes snijden en laten stoven. Waarschijnlijk moet je nu al enig vocht toevoegen maar niet teveel, want deze groenten "zweten" veel vocht uit in de loop van het proces.
De venkelknol schoonmaken en kleinsnijden, het groen fijn snipperen en toevoegen.
De tomaten toevoegen. Als ik verse tomaten gebruik (seizoen), laat ik ze even stoven en doe ze dan in de mixer.
De champignons afborstelen, in schijfjes op partjes snijden en toevoegen. Wanneer de ratatouille veggie wordt gegeten, voldoende champignons voorzien (voedingswaarde).
De paprika's wassen, van de zaadlijsten ontdoen en in blokjes snijden. Toevoegen.
Provençaalse kruiden toevoegen (niet te zuinig).
Het geheel op een laag vuur laten stoven tot alles gaar is. Controleren of er vocht moet toegevoegd worden. Eventueel een groentebouillonblokje toevoegen.

Het geheel laten afkoelen en in porties invriezen.

Wat vers gegeten wordt afkruiden met (zout), peper en, indien verkrijgbaar, espelettepeper.

Ratatouille kan veggie of met rul gebraden en flink gekruid gehakt, met (witte)vis smaakt het ook lekker.

Rijst, quinoa, couscous smaken er goed bij.
Nomaden begeven zich daarheen waar het leven bloeit

Afbeelding
zomerdromer
Berichten: 232
Lid geworden op: 21-05-2016 18:30

Bericht door zomerdromer » 06-08-2016 13:07

mmm ik heb al goesting als ik het nog maar lees (ready)

Ga het zeker eens proberen als ik weer normaal mag eten. Ik hou van stoofpotjes! Lekker veel groenten en gezond :)
Plaats reactie